-
رَحِمَ اللَهُ امْرَأً أَحْیَا أَمْرَنَا2 منظور از «احیاء امر» یعنی زنده نگه داشتن ذکر و یاد امام علیهالسّلام و خاطرات امام علیهالسّلام و به طور کلی زنده نگهداشتن حقیقت ولایت در ضمن پرداختن به ظواهری که حکایت از آن مسأله کند
-
«شیعَتُنا خُلِقوا مِن فاضِل طینَتِنا، یفرحونَ لِفَرَحِنا وَ یحزَنونَ لِحُزنِنا3
-
شیعیان ما، اینها از زیادی خاک و تراب خلقت ما آنها آفریده شدهاند»؛ یعنی از همان حقیقت نورانی که خداوند وجود ما را از آن حقیقت نورانی آفرید، شیعیان ما هم از تتمّه آن نور و از فاضل آن نور و زیادی آن نور، خلق شدهاند. بنابراین وجه تشابه بین شیعه و آن ذوات مقدّسه در این است که انسان خود را مستنّ به سنّت آنها قرار بدهد و همیشه پیروی از آنها را نُصبُ العین خود قرار بدهد4
-
تأکید ائمه هدیٰ و اولیای الهی بر اقامۀ عزای سیّدالشهداء
-
دأب و دیدن ائمّه علهیمالسّلام؛ امام باقر و امام صادق و موسی بن جعفر و امام رضا و بقیّه ائمّه این بود که در ایّام محرّم (دهه عاشورا) منزل خودشان را به موقعیّت حزن و اندوه بر مصیبت کربلا درمیآوردند و از افراد دعوت میکردند برای اینکه بیایند و روضه بخوانند و ذکر مصیبت کنند و خلاصه یاد آن حادثه و مسأله سیّدالشّهدا علیهالسّلام را زنده نگهمیداشتند.5
-
مرحوم آیةالحق و العرفان سید علی قاضی ـ رضوان اللَه علیه ـ در وصیتنامه خود میفرمایند:
-
«و در مستحبّات ترک تعزیهداری و زیارت حضرت سیدالشّهدا مسامحه ننمایید. و روضه هفتگی ولو دو سه نفر باشد، اسباب گشایش امور است؛ و اگر از اوّل عمر تا آخرش در خدمت آن بزرگوار از تعزیت و زیارت و غیرهما بجا بیاورید، هرگز حقّ آن بزرگوار اداء نمیشود. و اگر هفتگی ممکن نشد، دهه اوّل محرم ترک نشود.»6
آداب مجالس عزاداری |
دیدگاهها